Co to jest CRM i dlaczego warto z niego korzystać?

CRM, czyli Customer Relationship Management, to nic innego, jak specjalistyczne oprogramowanie, które pozwala zarządzać relacjami z klientami. Na system CRM decyduje się coraz więcej firm, których podstawę działalności stanowią relacje z kontrahentami.

Do czego przeznaczony jest system CRM?

Oprogramowanie CRM pozwala na gromadzenie i przechowywanie informacji o klientach. Z jego pomocą można z tymi danymi sprawnie zarządzać. System CRM sprawia, że sprzedaż, marketing i obsługa posprzedażowa zostają znacznie usprawnione. CRM tworzy nie tylko bazę tych, którzy korzystali z usług firmy, ale również historię kontaktów z nimi. Jasno pokazuje więc, którzy klienci są najbardziej aktywni.

CRM – płatny czy darmowy?

Decydując się na zastosowanie systemu CRM w firmie, wielu przedsiębiorców obawia się naprawdę wysokich wydatków. Tymczasem dostępne są nie tylko systemy płatne, ale również te w pełni darmowe, które obejmują szereg narzędzi sprzedażowych.

Do tych najbardziej popularnych zalicza się:

  • baza danych klientów;
  • faktury;
  • płatności online;
  • kalendarz firmowy.

Do tego dochodzi funkcja integracji z mediami społecznościowymi, która dzisiaj jest absolutną podstawą dla wszystkich chcących odnieść sukces w biznesie. Nie bez powodu mówi się, że firma, której nie ma w przestrzeni internetowej po prostu nie istnieje. Te firmy, którym zależy na wsparciu fachowców i profesjonalnej pomocy w zakresie korzystania z systemu CRM powinni zdecydować się na wersję płatną. Warto jednak podkreślić, że koszty nie są wygórowane, a inwestycja ta na pewno się zwróci.

CRM a wspieranie procesów sprzedaży

Jest to jeden z ważniejszych modułów w każdym systemie CRM. Jego ostateczna nazwa może się nieco różnić w zależności od wybranego oprogramowania. Moduł ten pozwala na sprawowanie kontroli nad wszystkimi działaniami dotyczącymi sprzedaży. W niektórych systemach do transakcji można dopisywać konkretnych pracowników. CRM sprawia, że planowanie efektywnej sprzedaży i jej kontrolowanie staje się znacznie prostsze.

CRM jako baza informacji o klientach

Za pomocą systemu CRM można gromadzić wszystkie informacje dotyczącej naszych klientów. W efekcie w dowolnej chwili można prześledzić historię współpracy, a także zobaczyć, jaka strategia sprzedażowa została zastosowana w przypadku danego klienta. Jeśli nie przynosiła ona rezultatów, będzie to jasno widać, co pozwoli na wdrożenie odpowiednich działań.

CRM a komunikacja z klientem

Trudno wyobrazić sobie sukces, jeśli firma nie będzie w skuteczny sposób komunikować się z klientem. System CRM pozwala na tworzenie bazy zarówno maili, jak i telefonów. Tym samym utrzymanie kontaktu nie stanowi najmniejszego problemu. Warto zadbać o to, aby klient nawet na chwilę nie zapomniał, że nasza firma istnieje.

System CRM to trudne do przecenienia wsparcie w relacjach z klientami. Jego zastosowanie sprawia, że proces sprzedaży można dużo łatwiej monitorować, a jeśli tylko będzie to potrzebne, wprowadzać niezbędne zmiany.