Kolagen – co sprawia, że jest on taki ważny dla organizmu?

Kolagen to najczęściej występujące białko w organizmie ludzkim. Szczególnie kolagen typu pierwszego. Jest on białkiem złożonym z 19 aminokwasów. Znajduje się w kościach, mięśniach, skórze, ścięgnach, naczyniach krwionośnych i w układzie pokarmowym. Cechuje się on elastycznością oraz dużą wytrzymałością. Tak więc korzyści z jego stosowania są ogromne, zwłaszcza gdy zależy nam na nadaniu skórze elastyczności, czy wsparcie struktury stawów.

Dlaczego produkcja kolagenu w organizmie zostaje osłabiona?

Powstawanie kolagenu wraz z wiekiem zaczyna zwalniać, a jego braki przyspieszają proces starzenia się skóry (zwiotczenia skóry, zmarszczki), są powodem bóli w stawach wywołanych zmniejszoną lub słabszą chrząstką stawową. Wpływ na zredukowaną produkcję kolagenu mają także choroby autoimmunologiczne, jak i uprawianie sportu wyczynowego. Ponadto prowadzony styl życia również oddziałuje na stan kolagenu. Takie czynniki jak palenie tytoniu, dieta bogata w cukier oraz duża ekspozycja na słońcu także doprowadza do spadku kolagenu.

Kolagen na stawy – jak wygląda jego chemiczna struktura?

Kolagen to białko, które zbudowane jest z trzech łańcuchów, zwiniętych razem w ciasną potrójną helisę. Każdy łańcuch zawiera ponad 1400 aminokwasów. Glicyna i prolina są głównymi rodzajami aminokwasów, jakie występują w łańcuchach kolagenowych. Zarówno glicyna, jak i prolina stanowią dwa ważne aminokwasy niewystępujące w mięsie zwierzęcym. Są one naturalnie produkowane przez nasz organizm. Jednak w przypadku choroby, czy osłabienia ciało nie wykazuje wystarczającej zdolności, aby wyprodukować odpowiednia ilość i wtedy zaleca się skorzystać z pomocy suplementów lub zewnętrznych źródeł diety.

Kolagen na stawy – w jakim stopniu oddziałuje on na tę strukturę?

Kolagen przyczynia się do wzmocnienia stawów oraz sprawia, iż są one bardziej „nawilżone”. W przypadku wystąpienia takich dolegliwości jak sztywność, strzelające stawy, można przypuszczać, iż wynikiem tych objawów jest właśnie zmniejszona ilość kolagenu w organizmie. W efekcie utraty kolagenu nasze ścięgna i więzadła zaczynają poruszać się nieco ciężej, co przyczynia się do obrzęków i sztywności stawów. Poprzez tworzenie żelowej struktury w torebce stawowej kolagen umożliwia poruszanie się bez bólu. W przypadku odczuwania takich dolegliwości należy pomyśleć o przyjmowaniu zwiększonej dawki kolagenu. Regularne „nawilżanie” torebki stawowej umożliwia poruszanie się z łatwością oraz spowalnia proces starzenia się stawów, jak i ich ewentualną degradację. Badacze z Harvard’s Beth Israel Deaconess Medical Center w Bostonie dokonali badań mających na celu wykazanie zalet stosowania kolagenu. Stwierdzili, iż suplementacja kolagenem typu 2 zmniejszała negatywne objawy (obrzęk w bolących stawach) u pacjentów cierpiących na reumatoidalne zapalenie stawów. Dodatkowo kolagen zmniejsza bóle stawów powstałe w wyniku choroby zwyrodnieniowej. Kolagen na stawy może wykazywać działanie przeciwbólowe, gdy jest spożywany w dawce 8-12 g na dzień.