Do najbardziej dynamicznie rozwijających dziedzin sportu i rekreacji należy w ostatnich latach jazda na rowerze. W Polsce w dużej mierze przyczyniło się do tego utworzenie, liczącego blisko 2000 km, szlaku rowerowego Green Velo. Mimo to wzrosła znacznie popularność rowerów miejskich, między innymi jako alternatywa dla zatłoczonych samochodami miast.
Dużą popularność zyskały rowery mające elektryczne wspomaganie przy pomocy baterii. Wykorzystywane są przede wszystkim przez osoby starsze lub często jeżdżące po mieście. Ich mankamentem jest spory ciężar, sięgający nierzadko 30 kg. Zatem należy je trzymać garażu.
Z czego rama?
Wzrosły też wymagania użytkowników związane choćby z ciężarem jednośladu, jak i z wprowadzeniem elektroniki. Nadal im rower lżejszy, tym na ogół droższy. Kupuje już się najczęściej te z lekkiego aluminium, bogatsi są zainteresowani ramami tytanowymi lub wykonanymi z włókien węglowych. Te drugie niekoniecznie się sprawdzają w każdych warunkach – są niezwykle lekkie, jednak znacznie mniej odporne na duży nacisk niż aluminiowe. Są również mało odporne na uderzenia, choćby przez wyskakujące spod kół kamienie. Te ramy nadają się głównie do wyczynowej jazdy szosowej. Ważą nierzadko poniżej 1 kg.
Produkcja ram karbonowych polega między innymi na układaniu włókien węglowych na piankowym rdzeniu i łączeniu ich żywica epoksydową.
Jeśli natomiast idzie o ramy aluminiowe to wykorzystuje się do ich różne stopy i różne technologie ich kształtowania. Może to być na przykład hydroformowanie, czyli kształtowanie rur przy użyciu cieczy przy wysokim ciśnieniu i jednoczesnym zachowaniu ich odporności. Przy zastosowaniu takiej techniki rura nie jest spawana, ani przecinana.
Do najdroższych ram rowerowych należą tytanowe, są lżejsze od aluminiowych i charakteryzują się dużą odpornością – bywają niestety bardzo drogie. Nie są łatwe w produkcji, między innymi, jeśli idzie o ich spawanie.
Nadal raczej do ciekawostek należą drewniane ramy rowerowy. Mimo to mają już swoich użytkowników (m.in. ramy z jesionu). Póki co nie wymyślono drewnianej ramy rowerowej, która będzie bardziej trwała i odporna od aluminiowej lub stalowej.
Inne nowinki
Do takich możemy zaliczyć przeróżne gadżety rowerowe, choćby liczniki rejestrujące trasę albo kaski reagujące zapaleniem lampki na moment hamowania.
Wśród dodatkowych nowinek możne jeszcze odnotować i tę, że producenci rowerów górskich decydują się coraz częściej na większe koła co wpływa przede wszystkim na szybkość. Również nowoczesne amortyzatory znacznie ułatwiają jazdę po nierównej nawierzchni.
Natomiast nowinki nowinkami, ale pierwszą rzeczą, która nam zapewni komfort jazdy będzie przede wszystkim dopasowanie roweru do swojej sylwetki.